2011. november 6., vasárnap

A választásaink

"Szabadság az, ha megválaszthatom kitől és mitől függjek." Fodor Ákos

Sokszor rosszul értelmezzük ezt a szabadság dolgot, illetve nem is rosszul, csak a pillanatnyi helyzetnek megfelelően.
De szerintem ez a kis kétsoros remekül kifejezi mit is jelent, és nem nagyon találok rá ellenpéldát.
Döntéseinkben szeretjük hinni, hogy szabadok vagyunk, de nem sokan mondhatják magukat tényleg függetlennek és szabadnak ebben az értelemben.
Hisz mindent elénk tolnak, reklámokból kell megtudnunk most épp tüsszögnünk kell az allergiától, vagy fújni az orrunk a náthától.
Még ebben sincs választási lehetőség, ez van, ezt szeresd paraszt.

Paraszt a sakktáblán. Egy feláldozható darab a sokból.
De ha ügyes, leszedi a Királynőt.
Válaszutak elé érkezünk, sokszor életünkben.
Megyünk az egyik úton, mert kettőn nem lehet.
Két helyen nem lehetünk, két életet nem tudunk élni.
Nincs "mi lenne ha", mert a feltételezések nem élhetőek.
Ahhoz benne kell lenni, hogy tudjuk milyen is AZ.
Amiről dönteni kell.
Próbálunk jó döntéseket hozni, mindent figyelembe venni ami számíthat.
Van aki hirtelen dönt, van aki sokat agyalgat, számítgat, lehetőségeket elemez, majd dönt.
Jól, rosszul, mindegy.
Visszaút nem sokszor van.
Következmény annál inkább.

Van a sakk.
Én nem foglalkozom vele, nem sakkozom igaziból, mert idegesít.
Holott a logikát szeretem, keresztbe-kasul átívelő szálakat elemezgetni szeretek, a sakk mégis idegesít.
De értem az alapokat.
Ha ide lépek, ez van, visszamenni nem lehet.
Ha oda lépek, csak azt fogom látni ott mi van, a másik esély elment.
Ha én ide léptem, ő válaszol rá egy lépéssel.
Lesz egy új helyzet, aminek megfelelően kell az új döntéseket meghozni.

Nem akarok lila lenni, megpróbálom elmagyarázni, mire is gondolok.
Emberekkel beszélgetve, történeteket hallva, évek alatt állt össze ez a dolog nekem.
"Miután ideköltöztünk, anyám meghalt."
"Ebben a városban ment tönkre a legfontosabb kapcsolatom."
"Mióta itt dolgozom, beteg az egyik kutyám."
Olyan látszólag összefüggéstelen dolgok ezek.
Mélyben húzódó szálak, amik a felszínen nem is találkoznak, de minden hatással van mindenre.
Nem hiszem, hogy az élet olyan lenne, mint azok az interaktív könyvek, amiknél elvben az olvasó szabja meg a történet menetét, és mindig több választása van, merre folytatódjon a történet tovább.
Nem hiszem, hogy a dolgok elrendeltek lennének ennyire részletekbe menően.
A sorsunk csak nagy vonalakban van lefektetve, inkább a fő irányvonalak a lényegesek, én ezt hiszem.
De az, hogy az én munkahely választásom hatással lesz a néném életére, vagy hasonló anomáliák, ilyenek történnek.
Ezeket nem látjuk, előre pedig semmiképp.
De az, hogy mi anno ideköltöztünk, az befolyásolta az életünk azon részét is, aminek ehhez egyébként semmi köze, az is biztos.
Mint ahogy most leültem, elő akartam venni egy Ákos dalt, meghallgatni.
De Fodor Ákos verseit kezdtem olvasgatni, mert szembe jött a neten, és az első háromban benne volt az idézett vers, ettől bevillant ez a téma, az vajon miért van?

A fénybe nézz. Jó ez a dal,pedig Ákost sem szerettem elég sokáig.
Mostanában viszont bejön nagyon.

2 megjegyzés :

  1. Ákos dalait én szeretem, magát az embert, a megnyilvánulásait viszont nem annyira. :o)

    És igazad van, de annyiban jobb az élet a sakknál, hogy nem is kell leütni azt a királynőt, csak menni előre, aztán majd lesz valami.

    Fura, de a sakknak én is csak a "francia" változatát szeretem, amikor az nyer, aki hamarabb kiütteti az összes bábuját. Én az időt sajnálom a sakkra pazarolni, amikor annyi vicces és gyors logikai társasjáték is van már. :o)

    VálaszTörlés
  2. Igen, érdekes megnyilvánulásai vannak, de van mondandója :)

    Azért sem szeretem a sakkot, mert be van határolva arra a kis táblára. Olyan idegesítő, mint mikor nem mehetett az ember akkor külföldre, mikor akart. Ide volt behatárolva, pedig a Föld mindenkié ugye.
    Most meg pénz nincs rá, köszi szabadság ;)) Választhatunk, de mégsem. Ez teszi undorítóvá az egészet.

    VálaszTörlés

Ha a véleményed nem titok, a neved se legyen az :) Tisztelj meg az aláírásoddal.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...